Bezoekers
De monitor ‘bezoekers’ geeft inzicht in wie Friesland bezoekt. Waar komen bezoekers vandaan en in welke aantallen? Hoe ontwikkelt het bezoek aan Friesland zich in de tijd? De monitor geeft inzicht in deze en nog veel meer aspecten van de bezoekers aan Friesland.
Overnachtingen naar accommodatietype
Campings in Friesland zagen een stijging in aantal overnachtingen, met name in de coronajaren 2020 en 2021, tot een recordhoogte van 1.7-1.8 miljoen overnachtingen. Het aantal overnachtingen op huisjesterrenen zit in de lift, met uitzondering van een minder jaar in 2020. Voor hotels/pensions is het beeld afwisselend: 2019 liep achter op 2018. In 2020 is de impact van de coronapandemie goed te zien. Groepsaccommodaties zien flink minder overnachtingen in 2020 en 2021 en hebben het niveau van 2019 en eerder nog niet weten te bereiken.
Continu Bezoekersonderzoek
Het continue bezoekersonderzoek (CBO) wordt gedurende het hele jaar afgenomen op een groot aantal deelnemende locaties in Friesland. Locaties zijn bijvoorbeeld musea, attracties, vakantieparken, hotels en B&Bs. Locaties kunnen zich aanmelden en (gratis) deelnemen. Bezoekers aan deze locaties worden gevraagd naar hun ervaringen en meningen. De cijfers hebben dus alleen betrekking op deze bezoekers van de deelnemende locaties.
Beoordeling
Bezoekers van Friesland willen hun bezoek graag aanbevelen aan anderen. 71,9% van de bezoekers uit Friesland zelf, zijn trotse ambassadeurs. Voor bezoekers van buiten de provincie ligt dit cijfer lager, maar nog steeds hoog op 47,9%. Het aandeel ‘critici’ is zeer laag.
Beoordeling locaties
Bezoekers van Friesland oordelen zeer positief over de locaties die zij bezoeken. 64.8% van de bezoekers uit Friesland zelf beoordeeld locaties met een score van een 9 of 10. Voor bezoekers van buiten de provincie geeft 44,4% een score van 9 of 10 en geeft 51.7% een score van 7 of 8. Lage cijfers worden amper uitgedeeld.
Herkomst bezoekers
Bezoekers aan Friesland die hebben meegedaan aan het continue bezoekersonderzoek (CBO) komen voor 94,5% uit Nederland. Van de Nederlanders komt 72,5 % uit Friesland, gevolgd door Noord Holland (5.9%), Gelderland (3.9%), Zuid-Holland (3.4%) en Groningen (3.3%).
Leefstijl
Deze tabel geeft inzicht in de leefstijlen van bezoekers, op basis van het segmentatiemodel van www.leefstijlvinder.nl. De tabel laat de verschillen zien tussen de verdeling op basis van de landelijke database (blauw) en de resultaten uit het Friese continue bezoekersonderzoek (rood).
Doel bezoek
Deze tabel laat zien met welk doel bezoekers naar Friesland komen. Tabblad 1 geeft de top 6 weer. Tabblad 2 laat alle bezoekmotieven zien
Duur verblijf
Deelnemers aan het continu bezoekersonderzoek van Friesland zijn dagjesmensen (26,5%) of verblijven kort, met 23% voor een (lang) weekend en 22,4% voor meerdere doordeweekse dagen. Meer dan 25% van de bezoekers verblijft een week of langer.
Beoordeling algemeen
Het algemene oordeel van de locatie die mensen bezoeken is heel positief. Sfeer, vriendelijkheid en gastvrijheid worden het beste beoordeeld. Toegankelijkheid, prijs/kwaliteit verhouding en kwaliteit van eten en drinken zijn te verbeteren, maar scoren alsnog voldoende.
Gevonden via
Deelnemers aan het continue bezoekersonderzoek (CBO) zijn op de locatie gekomen door reclame (35.8%) of op aanraden van (reclame door) vrienden, familie of bekenden (16,1%). 15,4% is eerder geweest en is herhaalbezoeker.
Bestedingen per vakantie naar Fryslân
Klik hier om uw eigen tekst toe te voegen